Prága mint olyan

Talán télen, adventkor kellett volna menni, hóesésben és forralt borral a kezemben sétálni végig a kis köves utcákat. Talán csak már jártam számomra kedvesebb helyeken...Nem tudom. Mindenesetre úgy tűnik, Prágát nem tudtam kellően értékelni. Egy biztos. Túl sok helyen látok róla cikkeket, túl sok a párnapos utazási kupon oda, túl sokan dícsérik, és mindenki szentül állítja, hogy oda egyszer mindenképpen el kell menni, így aztán mikor eljött a pillanat, hogy az elvárásaimmal ott álltam a nagybetűs Prágában, már nem is volt olyan nagy szám az egész. Persze kedves, szerethető, meg lehet benne látni a szépséget,semmi kétség, csak nekem nem ő lesz a kedvenc:)
Hogy ne fakuljanak ki az emlékek, úgy döntöttem leírom a várossal kapcsolatos gondolataimat.







Ami nagyonis pozitív: Budapesthez képest Prága meglehetősen tiszta, világos város, az utcát még hangulatosabbá teszik az apró kövek, a zegzugos részek, a folyópart ami sokkal jobban ki van használva szép időben mint fővárosunkban. A Károly-hídon valóban kellemes egy séta, miközben nézzük a folyón vízibicikliző családokat, a híd peremén sorakozó szobrokat, rajzoló karikaturistákat.







A belvárosban senki se lepődjön meg azon, hogy szinte minden utca zsúfolásig van; Prága manapság nagyon felkapott úticél, még a japán turisták körében is. Az Óváros téren mindig nagy a pörgés, zenészek játszanak különböző hangszereken, meglepően jó a hangzás, én is odafigyelek. Emellett  mindenféle tömegmozgató bolond játékok és előadás megy, kihasználva a turisták naivságát. Körben igényes kávézók, éttermek, merthát csak jó érzés elmondani magunkról, hogy Prága Óváros terén ettünk négyszer annyiért egy tál ételt, mint amennyit otthon költenénk rá jobb napokon is. Nem győz meg a nagy zsivaly arról, hogy én is ott akarjak enni,továbbállunk.






Ugyanitt, a csillagászati óra kicsit csalódás volt számomra... Már 20 perccel egész előtt gyülekezett a tömeg az óra alatt, hogy megnézzük azt a 2 perces "műsort", ami néhány figura körbeforgatása volt igazából. A tömeg persze hőzöngött és sóhajtozott örömében. Érthetetlen. Inkább szép mintsem szórakoztató.



Ennél sokkal jobban élveztem később, amikor felmentünk a városháza tornyába. Még világosban indultunk fel, de sötétben jöttünk le, hogy teljesen kihasználhassuk a kilátást. Tényleg szép volt. Lassan elkezdték kivilágítani a várost, a várat, a tornyokat, lent szólt a zene...  nem rossz na,de azért még mindig sokkal szebbnek látom Budapestet. Itthon valahogy a kivilágítást mégis hatásosabbnak találom este.





Hova érdemes még ellátogatni?

A várban van lehetőség arra, hogy ingyen végigsétálj és körülnézz, 5 után pedig az Arany utcácska is ingyenes már. Alapvetően a kisebbik túra ha be is szeretnénk nézni az épületekbe 250 korona felnőtteknek, nem éreztem úgy, hogy megéri. Én legalábbis már láttam elég székesegyházat:) De a várban kellemeset lehet sétálni és a felfelé vezető út is kalandos, villamos visz ugyanis fel. Vannak szép parkok, lehet baglyokkal fotózkodni, miniatűr őrségváltást nézni; gyönyörű a kilátás a városra. Nem szabad kihagyni!









Prágában a kisebb szigetekre is hangsúlyt kell fektetni. Olyanok igazából, mint 1-1 kisebb Margit-sziget. Könnyen megközelíthetőek, jót lehet sétálni rajtuk, nézelődni, teljesen más nézőszögből mutatják ugyanis a várost. A Károly-híd pl. szuperül látható innen, akárcsak a rajta tülekedő tömeg, amit ilyen távolságról ügyesen megúszunk.




Aki távolabb is merészkedik a belvárostól, annak ajánlom a tévétornyot, amin a babák másznak fel. Abszurd ugye? (Akárcsak a fejetlen babaszobrok vagy a partmenti pingvinek...Van itt minden kéremszépen.)




Vagy aki szereti a zenét, az tiszteletét teheti a John Lennon emlékfalnál:




Hogy milyenek az ételek és hol érdemes enni?

Az áraknál számítani kell arra, hogy az óváros térnél meglehetősen sok az étkezési lehetőség, de háromszoros árakkal. Ugyanez mondható el a vár környékéről is. Kicsit ha kintebb vagy arrébb merészkedünk a belvárostól, ugyanolyan jó helyeket találhatunk, isteni ételekkel, csak pénztárcakímélőbb verzióban.

Nekem a a svičková lett a kedvencem, ami gyakorlatilag a mi vadasunkhoz hasonló. Nyami!

A kedvenc helyünk egy kevésbé felkapott részen található étterem lett, ahol gyors és udvarias a kiszolgálás, finomak az ételek és italok és minden reális áron van. Ide vissza is tértünk utolsó nap, tényleg nagyon ajánlom:http://www.vidlickyanoze.com/Itt kóstoltam kacsamellet lila káposztával és svickovát is.



Egy másik ajánlott hely (köszi a tippért az unokatesómnak:) )  a ......, ami viszont a belvárosban található, de jóval olcsóbb a megszokottnál, mivel önkiszolgáló és kicsit a menzára emlékeztető hangulatú. Érdemes előre megnézni, milyen ételek vannak itt, mert bár a személyzet minimálisan magyarul is segít, az ételek kinézete alapján nehéz dönteni. Nekem így rábökéssel sikerült valamilyen káposztás szószos husit választani, knédlivel.  (gyanítom egyébként, hogy rokonságban áll a székelykáposztával...)



Az érdekesség kedvéért egyszer csak desszertet kértem egy beülős helyen, hogy lássuk mit tudnak a prágaiak. Egy gyümölcsös töltetű gőzgombócot kaptam mint helyi specialitás:


A belvárosban egyébként lépten-nyomon találni kürtőskalácsost, hotdog-árusokat, éhenhalni nem lehet.

Laza kávézáshoz a belvároshoz közeli Café Ebel-t ajánlom.



És persze a fő ital: a sör! Én nem szeretem, de azért az egyértelmű, hogy a város tele van sörözőkkel, rengetegféle sört lehet kapni és belekóstolva tényleg kevésbé keserű mint a mi söreink.


A közlekedés:

Prága példaértékű számomra a közlekedés terén. Külsőbb részekről is könnyen be lehet jutni a belvárosba pl. metróval, busszal, a belsőbb utcákon viszont már szinte csak villamosok közlekednek. Gyakorlatilag néhány villamossal le is fedik ezeket a kerületeket, és pár perc alatt el lehet jutni velük bárhová.



Összességében kedves város ez a Prága. Még szerethető is. De ha engem kérdez valaki, 2 nap nagyjából elég arra, hogy felfedezzük.


Megjegyzések