2019 Kiruccanás Krakkóba

A többség azt hiszem egy auschwitzi kirándulással karöltve látogatja meg Krakkó városát, vagy adventi vásárra megy oda forralt borozni. Nekünk azonban egészen más volt a fő motiváció, mégpedig egy Maroon5 koncert! Mindenképp szerettünk volna nem utolsó pillanatban érkezni, ezért egy nappal korábbra vettük meg a buszjegyünket és foglaltuk le a szállást, ill. úgy voltunk vele, hogy ha már ott vagyunk, akkor jó lenne kicsit jobban körülnézni a városban. Így lett végül az 1-2 helyett 3-4 napos kirándulás. És a legőszintébben mondhatom, jól döntöttünk.

Utazás
Flixbusszal. Majdnem 7 és fél óra az út, nemigen van közben megállás, mivel van wc a buszon. A kanyargós út és a hosszú utazás kicsit megviselt minket, de ár-érték arányban abszolút megéri; 9500 ft/fő oda-vissza elég korrekt, ráadásul a táj nagyon szép. A buszállomás (egyben vonatállomás is) nagyon igényes, tiszta, tele van üzletekkel és kávézókkal, egyszóval Krakkóba már megérkezni is jó.

Szállás
Airbnb. Mint szinte mindig:) A belvárosban nagyon jó áron lehet találni szobát, kis lakást, mi például a Starowislnán laktunk négyen, néhány perc sétára a fő tértől, teljesen frekventált és igényes részen. Érdemes azonban tisztában lenni azzal, hogy arrafelé elég erős és hangos éjszaka is a villamosforgalom, megy a heje-hujázás hajnalban, ezért javasolt a szállásra érkező kommenteket alaposan elolvasni foglalás előtt. Szintén jó utánanézni, hogy van-e lift, mert nekünk az 5. emeletre gyalog kellett minden nap felsétálni ebben a szép, de elég magas régi házban. Ezek ellenére nagyon cuki volt a lakás és kifejezetten jó volt, hogy szinte mindenhova gyalogszerrel eljutottunk innen.

A város, mit nézzünk meg?
Krakkó szép, élhető, sokszínű és tartalmas. Egyszerre van jelen a múlt, a sötét történelem és a modern jelen. Mindenhol tisztaság van, az épületeket is rendben tartják, a fő tér közelébe autót be sem engednek.
Mindenképp sétáljunk körbe ezután a hatalmas fő téren (40ezer négyzetméter!!!), amit két gyönyörű templom, a városháza tornya és a Posztócsarnok tesz színessé. A Mária templom előtt egyébként sorra várakoznak a fiákerek a díszesen felöltöztetett lovakkal és női sofőrjeikkel. Ezigen! Ha pedig elfáradnánk vagy megéheznénk, meg is pihenhetünk a teret szegélyező éttermek vagy bárok egyikében.Akit érdekel a város története, az mindenképp előre foglaljon jegyet a fő tér alatt húzódó különleges várostörténeti múzeumba, mivel elég nagy rá az érdeklődés és a napi látogatómennyiség korlátozva van (-sajnos nem jutott már rá időnk, nagyjából 2 órával kell számolni itt időben...).

A fő térre mindenképp térjünk vissza naplementekor is, érdemes, mert fantasztikusan a fények:

A fő tértől viszonylag hamar, a Grodzka úton végigsétálva eljuthatunk a Wawelhez, a középkori királyi palotához, ami az azonos nevű Wawel dombon áll. Ez az út egyébként pezseg az élettől, csodás épületek, szép üzletek, éttermek, fagylaltozók közt sétálhatunk.

(az utca vége a Wavel alatt)

A Wawelben ha a kiállításokat nem is akarjuk megtekinteni, akkor is mindenképp sétáljunk körbe az épületegyüttes parkjában, mert csodaszép. Ugyanez igaz a kilátásra, a templomra, az egészre, úgy ahogy van. Érdemes megnézni a várfalnál, milyen szépen parkosítva van a Visztula partja, mennyien sétálnak, hajóznak, milyen hangulatos a város. A várban a belső nagy téren kávézó is működik, itt sokan fagyiztak, limonádéztak, pihennek a nyári melegben a napernyők alatt, mi is így tettünk két nagy séta közt.

A várlátogatást egy kis kalanddal zártuk: egy kis oldalsó toronynál tábla jelezte, hogy a lejutásért fizetni kell (5 zlotyi). Nem tudtuk, mi az oka, úgy döntöttünk, másokat követve mi is erre hagyjuk el az épületet. A csigalépcsőn lefelé haladva azonban egyre hűvösebb lett, itt nyirkosabbak voltak a falak és a korlát, gyanúsan a föld alá kerültünk. A lépcsősor végül egy föld alatti barlangban végződött, ez volt a legenda szerint régen a sárkány barlangja. Ahogy a vizes köveken egyensúlyozva kerestük a kiutat, tényleg elhittem pár percre, hogy bármelyik pillanatban előbukkanhat a vadállat, nagyon izgalmas volt:) A barlang kijáratánál a sárkány csak szobor formában várt minket, percenként tüzet okádva a gyerekek nagy örömére. A kijárat közelében végig bazársor van, különféle sárkányos figurákkal, hűtőmágnesekkel, játékokkal. Bevallom, nekem ez lett az egyik kedvenc élményem Krakkóban.

Az óvárosi részt városfal öleli körül, mi ennek mentén sétáltunk visszafelé, így lehetetlen eltévedni is. Jár villamos is az óváros irányába, de annyira kellemes a környék, annyi mindent lehet nézni, hogy kár lett volna villamosra szállni; nyáron pedig kifejezetten jó az itt kialakított parkban a fák alatt hűsölni.

Ha Krakkó másik arcára, az egykori zsidónegyedre vagyunk kíváncsiak, rövid sétával oda is eljuthatunk. Ahogy lekanyarodunk a villamosvonalról és letérünk a szűk kis utcákba, olyan mintha Pesten találnánk magunkat. A Kamiziers több százéves házai ma bároknak, éttermeknek, kávézóknak és szállásoknak adnak otthont, ennek ellenére lépten-nyomon valamilyen emlékhelybe botlunk és teljesen belengi a környéket a múlt hangulata, valami fura és különleges. Észrevesszük, hogy az épületeken már a jellegzetes zsidó betűk díszelegnek, autentikus zene szól élőben a közeli kis téren, arrébb a zsinagóga lépcsőjén fiatalok söröznek, néhány háznyira pedig felsejlik a zsidótemető kapuja. Bizarr? Nem hiszem. Inkább csak mintha a múlt és jelen egy asztalnál kortyolgatná a sörét a nyári éjszakában. Keveredett ott bennem valami keserűség, kíváncsiság és a pillanat öröme. Pesten ezt kevésbé érzem, ott Krakkóban valahogy felerősödött minden.

Az utcákat járva előbb-utóbb valószínűleg kilyukadunk a piactéren (Plac Novy) is, ahol napközben mindenféle árusok sorakoznak retro és antik tárgyakakal a pultjaikon.

A kerületben az egyik kedvenc helyem egy kis kerthelyiség volt, ahol egy hűsítő limonádéra ültünk csak le a fák közé, de akkor észrevettem a ház falán lógó fekete-fehér képeket. A fotók ugyanazt az udvart ábrázolták még abból az időből, amikor zsidó családok éltek ott. Volt köztük esküvői kép, zsidó férfiak tradicionális öltözetben és udvaron játszó gyerekek. Aztán katonák és sárga csillag. Semmi erőszak, pont annyi, hogy kicsit elmélázzon az ember hol is van és mi minden történt ott ahol ő éppen áll. Érdekes. Napközben vezetett városi séták során közelebbről meg lehet ismerni a helyi történelmet, számos múzeum és zsinagóga áll rendelkezésre, de ha ez nekünk túl sok, elég ha csak kiülünk sörözgetni az egyik romkocsma teraszára vagy hagyjuk magunkat elveszni a kis utcákon.

Hol együnk/igyunk?

Mivel egyikünk sem járt még Krakkóban, naiv turistaként a Tripadvisorra támaszkodtunk és első este az egyik legfelkapottabb és tradicionálisnak mondott helyre mentünk vacsorázni. Valóban mindenféle tradicionális étel volt az étlapon, az árak átlagosak voltak, de a hely maga egy zajos, levegőtlen sörözőre emlékeztetett leginkább. A kiszolgálás lassú volt, az étel túl tömény és olajos, de legalább kipróbáltuk. A Podwawelem-et tehát nem ajánlom.

Meglepően jót pizzáztunk a főtér közelében viszont egy kis kapualjban. Sajnos a hely neve nincs meg, de ha támpont lehet, este bárként és klubként működik a hely. Vicces, hogy a lengyelek állítják, hogy a pizza tőlük származik, mégpedig ezzel a különleges hajtogatott szegélyes megoldással.

A legtutibb brunchokat a Mo-ja Cafe&Bistroban ettük (Starowislna 14), ezt a helyet nagyon ajánlom mindenkinek! Az árak szinte hihetetlenek, 10ezer ftból négyen jóllaktunk és mindenfélét kipróbáltunk, fantasztikusak az ételek, kellemes a hely, de hétvégén nem sok esély van üres asztalt találni, ezért érdemes inkább hétközben próbálkozni itt.

Kávézókban egyébként is elég erős Krakkó. Néhány méterrel arrébb is találtunk egy jó kis helyet, amit a hazaindulás reggelén teszteltünk. Itt nem sajnálják a smoothiet és a kávét, a lent látható legkisebb méretű cappucinó 3 dl:D  (Colombus Café- Starowislna 27)

Kiadósabb étkezésre nagyon hangulatos éttermek és bárok vannak a zsidónegyedben, esténként leginkább azalapján lehet dönteni, hogy hol van még szabad hely, hiszen rengetegen ülnek be arrafelé. Sajnos itt nem volt alkalmunk többmindent kipróbálni, de nekünk a legszimpatikusabb ez a kerthelyiséges étterem/pub lett: Wrega Pub (Jozefa 30)

Ha nem szeretnénk beülni "éttermezni", akkor a zsidó negyedben több foodtruck udvar is rendelkezésre áll, ahol ugyancsak korrekt áron válaszhatunk többféle finomságból. Nyami.
Mi itt jártunk: Food Truck Park (Dajwor 21)

(kép:Google)

Az éjszakai élet nagy jolly jokere a gyrosos és pizzaszeletes helyett Krakkóban ez az óriási szendvics, amit a már említett piactéren a zsidó negyedben lehet kapni. A nagy kör alakú épület minden oldalán büfét találunk kígyózó sorokkal persze. Ezeknél kisebb eltérésekkel nagyjából ugyanazokat a fajta szendvicseket lehet kapni, legnagyobb bánatomra rendszerint gombával...

Vásárlás:
Márkás üzletek a főtér környékén, apróságok, kézműves üzletek lépten-nyomon, bevásárlóközpont az állomás mellett. Az árak alacsonyak, nem hittünk a szemünknek. Érdemes hozni haza némi finomságot, italokat, sörkülönlegességet Az egyik jellegzetes helyi italt (Soplica) a Grodzka utcán kóstolták meg a többiek, hát ott aztán nem spóroltak az adaggal:

Italbolt a zsidó negyedben (ugyanolyan jó áron minden): Regionale Alkohole (Miodowa 28)

A belváros egyébként tele van vintage shopokkal is, érdemes kincsekre vadászni.

Nagyon megszerettem Krakkót, kicsit emlékeztet Budapestre, de mégis más. Szerintem tényleg sokszínű nagyváros és nagyon élhető. Az emberek kedvesek, segítőkészek, én nagyon kedves emlékekkel gazdagodtam; remélem valamikor még visszatérhetek. És köszi a kérdésed, a koncert is isteni volt!